• Kvalitetsgaranti
  • Trygg service
  • Snabb leverans
0

Köpvillkor Kitchens.se

Läs igenom innan beställning och kontakta oss vid frågor.

 

Köpvillkor

Dessa villkor gäller för dig som konsument vid köp och beställning via oss på Kitchens.se.

Avtalet ingår mellan dig som konsument och Paul & Badran Group AB, organisationsnummer: 559155-9546.

Villkoren gäller vid köp som görs av dig som konsument på webbplatsen, över telefon eller mail.
Kitchens.se's uppgifter:
Paul & Badran Group AB
Adress: Geometrivägen 1, 141 75 Kungens Kurva
Tel: 0732 466 411
Mail: customerservice@kitchens.se

För att ta tillvara på dina intressen som privatkund omfattas du av Konsumentköplagen och Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen som är dispositiv vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen. 

Handla & beställ

Personuppgifter
Vi ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med vår integritetspolicy och GDPR. Vi har rätt att avboka och ändra beställningar där felaktiga personuppgifter har uppgetts vid orderläggning. 

Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans skriftliga godkännande tillsammans med giltig ID-handling som styrker målsmans identitet. Vi accepterar enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år.

Hantering av dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen (PUL) och GDPR hos Kitchens.se: Kitchens.se värnar om din integritet och följer personuppgiftslagen (PUL) och den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) när det gäller insamling, hantering och lagring av personuppgifter. Nedan följer information om hur Kitchens.se arbetar med kunders personuppgifter:

Insamling av personuppgifter: Kitchens.se samlar in personuppgifter på ett rättvist och lagligt sätt. Det kan inkludera information som namn, adress, e-postadress, telefonnummer och betalningsuppgifter. Dessa uppgifter samlas in vid registrering av konto, genom köp av produkter eller när kunden kontaktar Kitchens.se för support eller förfrågningar.

Användning av personuppgifter: Kitchens.se använder kundens personuppgifter för att genomföra och administrera beställningar, hantera betalningar, leverera produkter och tillhandahålla kundsupport. Personuppgifter kan också användas för att kommunicera med kunden angående erbjudanden, kampanjer och relevant information om produkter och tjänster, om kunden har gett sitt samtycke till detta.

Lagring och skydd av personuppgifter: Kitchens.se lagrar kundens personuppgifter på ett säkert sätt och i enlighet med tillämpliga dataskyddslagar. Personuppgifterna bevaras endast under den tid som krävs för att uppfylla ändamålen med insamlingen, om det inte finns något annat rättsligt krav på att behålla dem. Kitchens.se vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter mot obehörig åtkomst, förlust eller olaglig behandling.

Delning av personuppgifter: Kitchens.se delar endast kundens personuppgifter med tredje part när det är nödvändigt för att utföra beställningar och leveranser, såsom logistikpartners och betalningsleverantörer. Personuppgifter kan också delas med professionella rådgivare eller vid eventuella lagkrav.

Rättigheter för kunden: Enligt PUL och GDPR har kunden rätt att begära åtkomst till sina personuppgifter, korrigering av felaktiga uppgifter, radering av uppgifter eller begränsning av behandling samt invända mot behandlingen. Kunden har också rätt att begära överföring av sina personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.

Kontakta Kitchens.se: Om du har frågor eller önskar utöva dina rättigheter enligt PUL och GDPR, kan du kontakta Kitchens.se genom att använda de kontaktuppgifter som finns tillgängliga på Kitchens.se's webbplats.

Kitchens.se strävar efter att skydda kundens personuppgifter och säkerställa att de behandlas i en på ett rättssäkert sätt.

Köpeavtal
Du är välkommen att göra dina beställningar via Kitchens.se eller via en säljare.
Genom beställning accepterar du köpvillkoren. Vid samtal med våra säljare är det du som slutkund som tar det slutgiltiga beslutet kring ditt köp. Våra säljare kan endast ge rekommendationer men det är du som kund som ansvarar för vad du slutligen köper. När du genomför ett köp med en säljare via telefon så godkänner du även köpvillkoren enligt muntligt avtal.
 
Priser
Alla priser anges i svenska kronor och innehåller moms. Kostnader för frakt och tilläggstjänster kan tillkomma till priset. 

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser, felaktigt använda rabattkoder eller fraktberäkningar. Skulle produkten ha sålts till ett felaktigt pris har vi rätt att stoppa beställningen tills du har informerats och ett godkännande av det korrigerade priset har godtagits av dig. Våra säljare kommer att kontakta dig så fort det går för att påskynda processen. Du har då rätt att häva köpet om du inte godtar prisjusteringen. Detta sker utan några extra kostnader för dig.

Produktinformation
Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus, fraktberäkningar eller rabattkoder förbehåller vi oss att korrigera detta i efterhand. Vid eventuella differenser kontaktar vi dig och du har självklart möjlighet att häva ditt köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig på Kitchens.se är vi inte skyldiga att tillhandahålla varan men gör alltid vårt bästa för att föreslå en alternativ vara.

Vi reserverar oss för tryckfel i teknisk specifikationen, illustrerande bilder, produktbeskrivningar, bilder och priser eller lagerstatus. Skulle denna typ av fel upptäckas så har vi rätt att korrigera och uppdatera informationen när som helst. 

Alla bilder på Kitchens.se ska ses som illustrerande och kan inte garantera det exakta utseendet på produkten då de oftast kommer från leverantör och produkter kan uppdateras kontinuerligt. Vi tar inte ansvar för information som kommer från tredje part. Även exempelvis inställning av bildskärm kan påverka uppfattningen av produktens utseende. Trä, kakel, klinker och natursten är naturmaterial med naturliga skiftningar mellan olika produktionstillfällen och varierar för olika leveranser. Har du beställt en vara och vill komplettera med samma nyans så kontakta oss innan för att säkerställa shade/batchnummer. Observera att vi inte kan garantera att samma shade/batch finns kvar på lager.

Beställning av bänkskivor
Om du inte använt dig av vår tjänst för mätning har du som kund fullt ansvar för mått och att ritningar stämmer. Kontrollera offert samt mått noggrant innan beställning. När du gjort en beställning av måttanpassade produkter går ändring vanligtvis ej att göra. De gånger det är möjligt kommer kostnad för detta att debiteras. Leveranstiden kommer även att förlängas. Avbeställning av vara som beställts eller tillverkats speciellt för dig är inte möjligt. 
 
Installationer
På Kitchens.se kan installationstjänster ingå eller köpas till. Som kund har du ansvar för att se till att alla nödvändiga tillstånd för att installationen ska kunna utföras finns. Vid köp av installationstjänst godkänner du kraven och villkoren som är specifika för olika typer av installationer. Om du köper en installation med ROT-avdrag kommer du att betala ett lägre pris utifrån ditt statliga stöd för arbetskostnadstjänst. Vi på Kitchens.se står för kontakten med Skatteverket och du måste därför informera oss om ert personnummer och din fastighetsbeteckning. Du som kund ansvarar för att du uppfyller kraven för ROT-avdrag. Om Skatteverket inte beviljar hela eller delar av det önskade ROT-avdraget, har vi rätt att efterfakturera dig motsvarande belopp.
 
Fogning av bänkskiva
Vi på Kitchens.se ordnar självklart fogningen av din bänkskiva och ser till att eventuella skarvar är ifyllda med rätt nyans. Det är viktigt att förstå att fogar inte är eviga och kan över tid påverkas av flera faktorer, inklusive användning och underhåll. Felaktig rengöring, överdriven exponering för värme eller kemikalier samt slitage kan göra att fogarna släpper vid vissa ställen - gradvis kan de börja luckras upp, missfärgas eller till och med lossna. Om fogarna släpper eller skadas är det kundens ansvar att ta hand om reparationen eller ersättningen. Det är viktigt att kunderna är medvetna om att de bör behandla bänkskivans fogar med varsamhet och följa tillverkarens riktlinjer för skötsel och rengöring. Genom att undvika överdriven exponering för extrema förhållanden och regelbunden rengöring kan man förlänga livslängden på fogarna och därmed minimera kostnaderna för framtida reparationer. Även om fogreparationer kan vara oförutsedda utgifter, kan ett försiktigt och väl genomfört underhåll av fogarna förlänga både deras hållbarhet och det vackra utseendet på bänkskivan.
 
Vi fogar inte mellan stänkskydd och vägg då varje kund har olika nyanser på väggarna och det är omöjligt att matcha fogningen till detta, det skulle skapa ett felaktigt resultat. Fog i alla möjliga nyanser går att köpa hos en vanlig byggvaruhandel. 
 
Viktigt inför mätning av bänkskivor
Om du har en befintlig bänkskiva ska denna plockas bort innan vi kommer för att mäta inför den nya bänkskivan. När mätning bokas ska stommar, täcksidor, passbitar samt fronter vara fastmonterade i nivå. Om du är osäker på detta, ta hjälp av en hantverkare. Efter mätning får ingenting flyttas eller ändras. Om köket inte är korrekt monterat och redo när vi ska mäta, kommer vi behöva boka en ny tid samt debitera fullt för båda tillfällena. Om du beställt stänkskydd av oss måste väggen vara helt förberedd och rak för att kunna mätas. Gammalt kakel behöver vara borttaget.

Om du ska sätta upp kakel eller annan dekoration på väggen - ska detta ske efter montering av stenskivorna.

(Ett tips för att spara tid är att snickaren ringer oss när stommarna levererats, oftast vet snickaren hur många dagar hen behöver för att utföra monteringen). Vi utför inte mätning på befintliga bänkskivor, endast på rena stommar. Vi ansvarar inte för annat material än vårt eget. Mätning kan ombokas 4 arbetsdagar i förväg utan tillkommande kostnad. Om ombokning sker senare förbehåller vi oss rätten att debitera tillkommande kostnad på 2500: - för att boka ny tid för mätning. Vid mätning skall ansvarig snickare eller kund finnas på plats.

Vid avbruten order efter mätning förbehåller vi oss rätten att behålla 30% av bänkskivornas ordervärde eller max 8000: -. Har er order börjat tillverkas eller vid specialbeställd sten kan order ej avbrytas.

Då det är du som tillhandahåller diskhoar, kranar och spishäll skall typbeteckningar och digitala inbyggnadsmått för produkten skickas via mail till din kontakt på Kitchens.se. Du ansvarar för produktens lämplighet och anpassningsförmåga till den färdiga produkten. Informationen skall vara Kitchens.se tillhanda senast vid mätning.
 
Beställ i god tid
Det är viktigt att du som kund beställer din vara i god tid samt att du bokar hantverkare först efter att du mottagit godset samt inspekterat att du erhållit rätt vara. Vi kompenserar inte för extra merkostnader om hantverkare bokats innan du har tagit emot din leverans och kontrollerat att du har fått rätt vara enligt beställning och att varan är hel och användbar. Vi rekommenderar alltid att beställa i god tid, då oväntade förseningar ibland kan förekomma.
 
Vid beställning av tillbehör i samband med bänkskiva
Vid beställning av diskho, blandare eller spishäll via Kitchens.se kommer dessa att skickas separat hem till dig. Du kommer att hållas uppdaterad via e-post och sms. Observera att tillbehören inte kommer tillsammans med installation av bänkskivan. Du kommer att hållas uppdaterad via aviseringar. Du som kund ansvarar för att se till att tillbehören finns på plats innan installation. När vi kontaktar dig för tid inför installation är det därför viktigt att du ser till att du fått dina tillbehör. Om du, mot förmodan, inte har fått dessa ska du meddela det snarast så att vi kan kontakta underleverantören.
Då kund tillhandahåller diskhoar, kranar och spishäll ska typbeteckningar och digitala inbyggnads mått för produkten skickas till Kitchens.se. Kunden ansvarar för produktens lämplighet och anpassningsförmåga till den färdiga produkten.
 
Force Majeure
Vid försenad leverans p.g.a omständigheter vilka Kitchens.se ej rår över såsom; strejk, lockdown, brand, sjukdom, maskinhaveri, försenade transporter och råvaruleveranser, felaktig leverans från underleverantör eller annan omständighet som ej beror på försummelse från Kitchens.se sida, utgår ej kompensation eller annan ersättning. Kitchens.se kan ej hållas ansvarig för eventuella merkostnader vilka kan uppstå på grund av vad som som ovan angivits. Kitchens.se ansvarar ej för kostnader vilka uppstår i tredje hand såsom ersättning till hantverkare och transportörer vilka ej bokats av Kitchens.se.
 

Betalning

Klarna checkout
Vi samarbetar med Klarna och erbjuder Klarna Checkout. Du kan välja mellan att betala med kort (Visa, MasterCard och American express), direktbanksbetalning eller faktura.

Du kan även välja att dela upp din faktura enligt Klarnas betalningsvillkor.

Har du frågor om din betalning är du välkommen att kontakta Klarnas Kundservice på 08-120 120 10.
Läs de fullständiga köpvillkoren på Klarnas hemsida.

Betalningsvillkor bänkskivor
Vid beställning av varor som är måttbeställda erläggs 50% av ordervärdet vid beställningen (innan mätning) och resterande före produktion. Övriga varor som exempelvis diskho, blandare och spis erläggs 100% vid beställning. 

Vi samarbetar även med Zaver.se som står under Finansinspektionens tillsyn. Med Zaver kan du välja mellan direktbetalning via din bank med BankID, faktura, eller dela upp betalningen.
Zaver.se erbjuder dig räntefri delbetalning i upp till 24 månader.

Frakt & Leverans

Leveransalternativ
Vi erbjuder ofta flera olika leveransalternativ och i kassan kan du se de olika leveransalternativen som är aktuella för din order och leveransadress. 


Delleverans
Har du beställt produkter från olika leverantörer/varumärken så kan de komma att levereras vid olika tillfällen. En avisering per delleverans kommer då att ske. Vid frågor om delad leverans var vänlig och kontakta vår kundtjänst.

Leveranstider
Leveranstiden uppges vid orderläggning på webben och sedan även på orderbekräftelsen. Utleverans på varor i lager sker normalt senast nästkommande dag, leveranstid syns i kassan vid val av leveransalternativ.

Vid köp av beställningsprodukter meddelar vi en mer exakt leveranstid så fort produkten är beställd och återkoppling från leverantör har skett. Skulle en leveransförsening uppstå kontaktar vi dig och låter beställningen vara aktiv. I det fall produkten har utgått meddelas ni detta så fort återkoppling från leverantör har skett kontakta kundservice för hjälp att välja annan vara eller för att häva köpet. 

Hemleverans
Frakt av större produkter som t.ex. vitvaror sker leveransen till tomtgränsen alt. port. om inte annat anges eller inbärning köps till. Leveransen sker så långt en lastbil kan ta sig fram och speditör kan ej ta ansvar för t.ex. vägbommar som är låsta o s v. När leveransen är avlastad från lastbil ansvarar kunden för att bära in produkten i bostad eller till önskad yta. Legitimation av kunden måste kunna uppvisas vid leverans.

Vissa varor är tunga att bära in själv och då finns ofta tilläggstjänsten inbärning. Vid köp av inbärning som tilläggstjänst, bär speditören in produkten till önskat rum i bostaden. I vissa fall kan du som kund behöva vara behjälplig vid leverans. En utförd inbärning återbetalas ej vid ånger av produkt.

Leverans av bänkskivor
Leverans av material som finns på lager är 10-14 arbetsdagar. Observera dock att det kan ta upp till 5-6 veckor från mätning och slutbetalning - allt beror på val av material samt genomgående process. Mottagaren ansvarar för framkomligheten till fastigheten. Vid val av mätning, leverans och montering så ingår det i markplan. 2 personer för inbärning och montering ingår. Om stenen är för stor eller tung behövs extra bärhjälp. Vid behov av extra bärhjälp kan du antingen ombesörja detta själv eller anlita ett extra team från oss som hjälper till vid inbärning och installation.

Godkända toleranser
Godkända toleranser gällande bänkskivor, gäller samtliga material.
Längd +-3mm, djup +-2mm, tjocklek +-2mm. Observera att kalksten kan avvika från dessa mått då skivor i kalksten huggs av enligt något mindre mått.
Tolerans för bearbetat material i längd och bredd utifrån erhållna mått eller mallar är +/- 2mm. Tolerans på stentjocklek +/- 2mm, synlig kant slipas till jämn tjocklek, i övrigt kan tjockleken på stenen variera. Yttolerans vid planlimning av ho eller häll är +/- 1mm och i längd och breddmåttet +/- 2mm. Tolerans för golvplattor +/- 1,5 mm i längd och bredmått och 1mm i tjocklek för kalibrerade golvplattor.

Natursten är ett material som bryts i stora block, sågas i skivor och ytbehandlas. Avvikelser i nyans, mönster och ytstruktur förekommer, vilket gör varje skiva unik. Små repor kan vara synliga på mörka och högblanka ytor redan vid leverans.

Naturbildning
Vanligt förekommande naturbildningar i marmor, kalksten och granit är luftblåsor, kristalliseringar och så kallade revormar, vilket är en naturlig sprickbildning i stenens yta. I vissa fall spacklas eller behandlas stenen för att dölja naturbildningar, detta påverkar inte stenens kvalitet i övrigt. Glimmer i granitsten kan ibland se opolerad ut då visst glimmer ej tar polering och detta kan framstå framförallt på stenens kanter. Marmor med kraftig ådring får inte samma grad av polering då hårdhetsgraden mellan ådring och stenen i övrigt varierar.

Variationer på stenskivor
Natursten varierar i färgstruktur och ådring. Vissa stensorter varierar mer än andra och variationer i stensorten förekommer från olika leveranstillfällen. De stenprover som visas på vår webbsida samt i vår utställning och som utgör grund för beställningen - är typprover som utvisar stenens karaktär. Avvikelse från typprovet i den beställda produkten kan förekomma. Observera att avvikelser även kan förekomma i material såsom keramik och kvartskomposit. Vid skarvar och vattenfall försöker vi alltid matcha mönstret/ådringarna utifrån stenskivans förutsättningar samt måttens utförande. 

Material och viktiga gränsvärden
Kitchens.se använder naturmaterial varför de levererade bänkskivorna kan skilja sig åt i textur, mönster och ton.
Materialens vikt per m2:
o   30mm granit och marmor: upp till 87 kg
o   30mm kvarts: upp till 75 kg
o   12mm/20mm keramik: upp till 30/50 kg
Gränsvärden för de faktiska måtten som faller inom tillåtna felmarginaler:
o   Detaljens längd 0-1000 mm ±1 mm
o   Detaljens längd 1000-2000 mm ±2 mm
o   Detaljens längd över 2000 mm ±3 mm
o   Detaljens bredd 0-1000 mm ±1 mm
o   Detaljens bredd över 1000 mm ±2 mm
o   Bänkskivans tjocklek:
o   30 mm granit, marmor, keramik ± 2 mm
o   30 mm kvarts ± 1,5 mm
o   12 och 20 mm kvarts, keramik ± 1 mm
-       Två detaljer som monteras sida vid sida måste ha samma tjocklek. Tillåten felmarginal är ±0,2 mm.
-       Urtag, alla mått ±1,5 mm, hörn ±1°


Ej mottagen order 
Försändelser som inte har tagits emot efter avisering eller om leveransen inte kan ske pga. ofullständiga leveransuppgifter så som fel leveransadress, telefonnummer, mottagarperson eller att ingen är på plats på avtalad tid så återsänds varan. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut. Om detta sker debiteras kunden en avgift på 599 kronor för ej utlöst försändelse.  Kunden kommer även att debiteras för returkostnaden. Returkostnaden varierar beroende på vad det är för vara. Vill ni därefter att vi skickar ut varan på nytt så står ni som kund för ny fraktkostnad. Ej utlösta försändelser omfattas inte av ångerrätten.

Lagerhyra
Om du inte tar emot din hemleverans inom 5 dagar från det att du får aviseringen kan du bli debiterad en extra hanteringskostnad om 350 kr per dag och försändelse, enligt NSAB 2015 25§. Har du alltså valt en leveransdag utöver de 5 kostnadsfria dagarna så kommer vår kundtjänst att kontakta er via mail och innan en lagerhyra för terminalkostnad kommer att tas ut, så ni ges möjlighet att kontakta transportfirman och ändra val av leveransdag. Kostnaden faktureras i efterhand.
 
Leverans utan kvittens
Skickas din vara med hemleverans och du mot förmodan inte kan ta emot den men ändå vill ha varan levererad, ska du meddela oss skriftligt i god tid, för att vi ska kunna informera speditören om detta. Lämnas leveransen utan att kvitteras ut så förloras rätten att reklamera varan för transportskador. Vi ansvarar inte heller om varan skulle bli stulen eller kommer bort då den inte är under uppsikt efter avlämnandet.

Adressändring för leverans
Leveransuppgifterna du uppger i ordern ska vara korrekta när du skickar in en order till oss. Behöver du mot förmoda ändra leveransadress under pågående transport, tar fraktbolagen ut en avgift på 450 kronor som du kommer att bli debiterad. Kostnaden avser bland annat ny fraktsedel och administrativt arbete. Var därför noga med att lägga in rätt leveransinformation för din order för att undvika efter-fakturering. Uppgifter som inkluderas i adressändringen är namn, telefonnummer och leveransadress.

Transportrisk
Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står vi för. Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är skadad i transporten, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast, på plats, anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Anmäl därefter skadan direkt till vår kundtjänst så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom sju (7) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att ni emballerar av och inspekterar era produkter noggrant direkt efter att leveransen anlänt.

Om skada har uppstått så att du inte kan använda produkten ska du, per omgående, kontakta vår kundtjänst genom att inkomma med en reklamation. Det är viktigt att du inkommer med sändningsnummer och bildunderlag på skadan + hela produkten synlig i bild samt bild på emballageskada. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.

Att tänka på vid leverans
Produkten måste kunna gå att bäras med emballage på så räkna med lite extra svängrum mot de måtten produkten har utan emballage.
Speditören får ej emballera av godset för att kunna bära in det pga. av risk för skador på produkt och egendom.

Du bör även tänka på att skydda golv innan leverans sker då chauffören ej får ta av sig skorna vid leverans pga. arbetsmiljösäkerhet.
Vid leverans av produkter som kopplas till vatten kan det finnas spår av vatten i produkt och emballage vilket även kan rinna ut på golvet då de alltid testkörs i fabrik innan leverans.

Installation
Installation görs på befintliga uttag och inga nya dragningar av el och vatten kan köpas till.

Viktiga saker att tänka på:
- Installation utförs enbart på befintliga uttag och el/vattenledningar måste finnas inom 1.2 meter från produktens placering och vara fackmannamässigt installerade från början.
- Lättåtkomlig vattenavstängning måste finnas på plats.
- Vid köp av integrerade produkter kan vi ej bistå med hjälp av montering av snickeriluckor och dylikt.
- Omhängning av kyl och frys produkter kan ej utföras vid installation.
- Installatören utför inga ändringar i i kunds egendom för att få levererad produkt ska få plats eller kunna installeras. Det vill säga att de inte sågar, borrar, spikar eller skruvar i skåp eller väggar för att installera produkten.
- Går installationen inte att genomföra för att någon av ovan inte är förberett så återbetalas inte kostnaden för installationen.
- En utförd installation återbetalas ej vid ånger av produkt.

Hämtning av gammal produkt
Vissa speditörer kan mot en kostnad ta med sig er gamla produkt när du köpt en ny. Det går dock enbart att köpa till om inbärning även har köpts tills. När produkten ska returneras så måste den vara frånkopplad och fri att ta med. Är det en produkt som hanterar vatten, som exempelvis en tvättmaskin, ska den vara tömd på vatten. 

Övrig leveransinformation

Leverans sker oftast när beställningen är komplett på vårt lager och skickas i en samlad sändning till slutkund. Beställningar kan i särskilda fall skickas uppdelade om produkten skickas direkt från leverantörens lager till slutkund och inte går genom vårt lager. Observera att leveranstiderna kan påverkas om produkten inte finns på lager eller om den är restnoterad. Vi kommer i sådana fall att informera dig om det. 

Transportskada
Innan alla leveranser sker från oss inspekteras produkterna grundligt för att minska risken för transportskador. Skulle det ändå komma fram en transportskadad produkt kommer vi kostnadsfritt att avhjälpa felet. Besikta godset noggrant vid leverans och gör anmärkningar på fraktsedeln om det finns några misstankar om skador. Ta av emballage direkt när du mottagit produkten och inspektera den noggrant, då det ibland kan uppstå dolda transportskador. En transportskada ska anmälas till vår kundservice inom skälig tid och bifoga gärna bilder på skada och på emballage. Tänk på att spara emballaget vid transportskada då speditören vill ha möjlighet att undersöka över det för att i framtiden arbeta för att minimera risken för transportskador. En transportskada måste anmälas inom skälig tid.

Transportrisk
Vi står för risken vid transport. d.v.s. vi står för risken att varan kan komma bort eller bli skadad i transporten från oss till dig som kund.

Ångerrätt

För privatpersoner tillämpar vi distans- och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt gäller enligt 2 kap. 12 § distans- och hemförsäljningslagen under förutsättning att varan och dess emballage hålls i väsentligen oförändrat skick och du som kund står för fraktkostnaden för returen. Är varan använd och inte längre i oförändrat skick kan avdrag på återbetalning göras. Utöver returfrakt debiteras även hanteringskostnad för returen (se under avsnitt Returkostnad). 

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Vi uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel på detta är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål eller beställs från fabrik. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: "för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal". Ångerrätt gäller således inte varor med ett begränsat hållbarhetsdatum, eller som klassas som färskvara som t.ex. golv och batterier, fix (fästmassa) och fog (fogmassa). Golv och väggplattor som säljs i fallande längder tas ej i retur. Ångerrätt gäller inte heller vid använda hygienprodukter.

Du har rätt att undersöka varan för att vara säker på dess egenskaper och funktioner. Du kan dock bli ersättningsskyldig om produkten har använts eller hanteras i större utsträckning än vad som har varit nödvändigt för att fastställa utlovade funktioner och egenskaper. Ett sådant prisavdrag kan uppgå till varans hela pris.

Retur

Vill du returnera er vara för byte eller återköp, ska detta meddelas vår kundtjänst inom 14 dagar efter mottagen leverans. Observera att du inte kan registrera en retur om du inte har mottagit din vara.

Ångerrätten gäller under förutsättning att varan och dess emballage hålls i väsentligen oförändrat skick. I de fall där emballaget är öppnat och varan kontrollerad så ska bildunderlag på produkten och emballage tillhandahållas till returavdelningen i samband med ärendet. Även i fall där emballaget är oöppnad ska bildunderlag på emballaget tillhandahållas till returavdelningen i samband med ärendet. Om du som kund inte kan registrera ett returärende inom de 14 dagarna för att du har råkat ut för en leveransförsening så mailas returförfrågan in till vår returavdelning för manuell hantering.

Kampanjvaror samt utförsäljningsvaror som är kraftigt rabatterade och som benämns med "kampanj" eller "utförsäljning" är undantaget från ångerrätten och tas ej i retur. Golv och väggplattor som säljs i fallande längder tas ej i retur.

Ett returärende bedöms av returavdelningen och i vissa fall tillsammans med leverantören och kan därmed komma att ta lite tid innan slutförd bedömning. Vi uppskattar därför att du som kund återkommer med svar när en fråga ställs i ärendet som kan påskynda processen. Vi ser gärna att du svarar oss i ärendet inom 2 veckor, vid uteblivet svar inom denna tid avslår och avslutar vi ärendet. Du får därefter skapa ett nytt ärende om du önskar returnera varan på nytt, varpå en ny bedömning görs.

Returer kan inte skickas mot Postförskott eller annat sätt som inte går genom oss. Skickas en vara i retur på felaktigt sätt, utan våra retursedlar, så ansvarar inte vi för returen. Vid felaktig retur är det du som kund som ansvarar för transporten och likaså om varan försvinner eller skadas under transport. Om en icke godkänd retur kommer tillbaka till oss så kommer vi inte att kreditera dig för den. Du har alltid rätt att få den icke godkända varan återsänd till er, mot fraktkostnad.

Återbetalning vid retur
Natursten varierar i utseende och påverkar således även olika produkters utseende. Om en produkt produceras av natursten så kommer denna produkt att avvika i utseendet. Eftersom natursten skiljer sig åt från block till block - kommer också produkten att skilja sig åt från produkt till produkt. Observera att detta inte är en godkänd reklamationsorsak då detta är en del av naturstenars karaktär. Tänk också på att bilderna som finns på vår hemsida är vägledande. Nyanserna kan skilja sig från verkligheten.

Returkostnad
Kitchens.se bekostar inga returer. Du som kund står alltid för returfrakten. Våra fraktpriser vid beställning är subventionerade och ibland även fraktfria för att det ska vara så smidigt som möjligt för dig som kund att handla på Kitchens.se, vi kan därför tyvärr inte bekosta några returer.

Returfrakten varierar beroende på produkt, postnummer och vikt. Genom att alla returer bokas av oss har vi full kontroll på returflöden och minimera skador samt borttappade paket som inte kommer tillbaka till oss. Samtliga returer är även transportförsäkrade. På detta sätt kan vi erbjuda en smidig returupplevelse åt alla våra kunder.

Nedan är riktlinjer för returfrakt. På vissa varor kan returhanteringskostnad tas ut för att hantera returen. Returhanteringskostnad är kostnader som uppstår för att hantera returen såsom administrativa kostnader och plock- och hanteringskostnad. Observera att priserna nedan är ungefärliga och endast indikativt. Information kring returprocessen och vad din retur kostar, kommer att ges av den kontaktperson som hanterar ert ärende.

Returfrakt med ombudpaket
0-10 kg, Pris: 150-350 kronor
10-20 kg, Pris: 351-550 kronor

Returfrakt skrymmande- och tyngre varor (paket/pall hämtning tomtgräns)
Pris: 551-5.000 kronor

Pris baseras på godsvikt, postnummer och typ av vara. Beställningsvaror tas ej i retur. Ovanpriser är inte inkl. hanteringskostnader.

När en vara sänts tillbaka ska du alltid spara kvitto från speditör på inhämtad produkt då ansvaret för returen ligger på kunden tills att den är kvitterad på vår parts lager.

Återbetalning vid retur
Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske snarast, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att vi tog emot returen. Återbetalning kommer att ske till samma betalalternativ som vid köptillfället.
På det belopp som återbetalas har vi rätt att göra avdrag för värdeminskning. Värdeminskning av varans värde uppstår när varan brukats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper. Vid nyttjande av ångerrätt så betalas utförda tilläggstjänster ej tillbaka vid återbetalning. Vissa leverantörer tar returavdrag på sina varor vid retur - även om varan inte använts. Vid sådana tillfällen är det du som kund som står för avgiften. 
 
Retur av kampanjvaror
Vid köp som berättigar till gåva eller extra rabatt betraktas värdet av gåvan eller den extra rabatten som en generell rabatt på hela beloppet vid köptillfället. Om någon del av köpet byts och/eller returneras värderas returnerade varor till köpeskillingen minus sin relativa andel av den generella rabatten. Vid byten sker ingen omräkning av den ursprungliga grunden för gåva eller rabatt.
 
Retur av bänkskivor
Ingen returrätt på beställningsvaror vilka ej ingår i vårt ordinarie sortiment eller material som förädlats, bearbetats, tillkapats eller specialbeställts för kunds räkning.

Returgods som vid vårt mottagande ej är i originalemballage eller bristfälligt emballerat eller skadat, utöver eventuell reklamation, godkänns ej för kreditering. Även öppnad förpackning räknas som ej original. 
 
Företag
I de fall som näringsidkare handlar hos Kitchens.se så tillämpas köplagen. Öppet köp eller ångerrätt ges inte till näringsidkare. Om returrätt ges enligt köplagen kan returavdrag på 25% av varans värde tillkomma utöver kostnad för returfrakt.
 

Reklamation

Om du finner att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi dig att kontakta vår kundtjänst på customerservice@kitchens.se. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av oss. Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi, fotodokumentation på skadan i samband med din reklamation.

Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses du som köpare ha godkänt leveransen. I de fall där produkttillverkare (leverantör) tillhandahåller egen support och service hänvisas du direkt till respektive produkttillverkares support för service.

Reklamationsrätten omfattar t.ex. inte fel orsakade av normalt slitage. 

Du som kund har 3 års reklamationsrätt enligt lag om produkten skulle avvika ifrån vad som kan anses vara normalt slitage eller vad som kan förväntas hända med en natursten, kakel eller klinker enligt Byggkeramikrådet. Observera att detta endast gäller materialet och inte själva läggningsarbetet eftersom vi inte monterar något material. Reklamationen till oss ska göras inom skälig tid efter att ni upptäckte felet, dock senast inom två månader.

Kontrollera varan vid leverans
När du handlar en produkt hos Kitchens.se är det viktigt att du undersöker varan direkt vid leverans. Alla varor är försäkrade under transport men du som kund har en skyldighet att kontrollera materialets mängd, nyansskillnader och eventuella skador synliga såväl som dolda. Är det en synlig transportskada där emballaget och varan är trasigt så ska detta noteras av chauffören på fraktsedeln samt kvittensen. En transportskada ska anmälas till oss skyndsamt inom senast 4 dagar från att du mottagit din leverans.

Reklamation ska ske innan montering av varan. Reklamation efter montering godkännes ej.

Registrera reklamationsärende
Vid registrering av ärendet ska du kortfattat beskriva orsaken kring reklamationen. Om varan inte går att reparera ska det tydligt framgå i reklamationen om du önskar en ny vara eller vill bli krediterad. För att snabbt och smidigt kunna hjälpa dig i reklamationsärendet så följer nedan en kortfattat vägledning av vad vi behöver från dig så att vi skyndsamt kan hantera ärendet så smidigt som möjligt så att du snabbt får rätt hjälp.

- Vi kräver bildunderlag på varan som förklarar ”felet”. Här ska hela varan synas på bild tillsammans med defekten, alltså en helhetsbild. Avser det exempelvis kakel och klinker, natursten ska du bifoga en översiktsbild på samtliga trasiga plattor. 

- Gäller det dold- eller synlig transportskada så ska du inkomma med bildunderlag på både emballaget och den trasiga varan. Skulle du mot förmodan ha kastat emballaget så kan reklamationsärendet dröja då vi saknar korrekt underlag från din sida vad gäller transportskada och bedömningen av ärendet försvåras gentemot fraktbolaget och vår leverantör. Avslår fraktbolaget eller leverantören transportskadan har vi även rätt att avslå din reklamation, om reklamationen inte har gjorts inom skälig tid.

- Har felaktig information uppgets av dig som kund så har vi rätt att efterfakturera dig. Exempel på detta är om du uppgett att det är en synlig transportskada som har noterats av chauffören, men att det sedan visar sig att notering saknas, eller att du reklamerar en defekt vara men som sedan visar sig vara fullt fungerande så kallat handhavande fel.

Bedömning av reklamation
Ett reklamationsärende bedöms av reklamationsavdelningen tillsammans med leverantören och i de flesta fall hanteras reklamationerna vanligtvis inom en arbetsvecka. Gäller det mer avancerade produkter kan handläggningstiden ta upp till två månader innan slutförd bedömning. Exempel på dessa ärenden är monterad keramik eller natursten. Vi uppskattar därför att du återkommer med svar när en fråga ställs i ärendet som kan påskynda processen. Vid uteblivet svar tar vi oss friheten att avslå och avsluta ärendet. Du får därefter skapa ett nytt ärende om du önskar reklamera varan på nytt. Vi ser därför att du som kund svarar senast inom 2 veckor så att vår kundtjänst får möjligheten att hjälpa dig. Svarstiden från vår sida kan ibland ta lite längre tid och då håller vi på att utreda ärendet tillsammans med leverantör och/eller fraktföretaget.

Vid godkänd reklamation ersätter Kitchens.se kostnaden för returfrakten. Ska varan istället kasseras behöver du invänta ett godkännande från oss. Har du trots allt kasserat den trasiga varan kommer vi inte kunna ersätta dig med en ny vara eller kreditera dig.

Vi har rätt att hantera godkända reklamationsärenden enligt följande ordning:
1. Kontrollerar om varan går att laga
2. Ger ett prisavdrag på produktens värde, alternativt att vi ersätter den defekta varan med en ny, likadan vara. Vi kan ersätta dig upp till 3 gånger.
3. Har varan utgått, ersätta dig med en likvärdig vara
4. Kreditera dig för varan
 
Reklamation av bänkskivor 
Om du som privatperson mottagit en skadad produkt (ej stenskiva) (se nedan angående transportskador), eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan inom 5 arbetsdagar från att du fått din leverans. Du får inte montera eller använda produkten, om detta görs godkänns inte reklamationen.

- Monterade bänkskivor betraktas alltid som godkända vid monteringens början. Montera EJ en produkt som har något fel. 
 
- Om du monterar skivan själv utan vår tjänst anses då eventuella skador som t ex. repor, skav eller slagmärken vara monteringsskador som inte omfattas av vår garanti.

- Garantin täcker då ej heller skada som uppkommit genom inträgning av fukt, till exempel vid skarvar. Kostnader för montering och demontering osv. av skadad eller felaktigt skickad vara godkänns inte.
 
- Boka inte hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och inte har några skador eller materialfel. Anspråk på ersättning av andra kostnader än produkten godkänns inte.
 
- Emballaget skall kontrolleras noga vid leverans och om det är skadat skall det skrivas på speditörens fraktsedel och informeras till oss, annars godkänns det inte. Eventuella dolda fraktskador skall anmälas till speditören inom fem dagar efter leveransen. Skador på varor som uppkommit pga speditören och inte anmäls inom fem dagar godkänns ej.

- Om du som företagare mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, ska du snarast efter att du tagit emot varan, skicka en reklamation till oss via e-post, förutsatt att du reklamerar skadan inom fem dagar. I annat fall hänvisar vi i första hand till respektive tillverkare eller serviceställe.

Det gäller för såväl privatperson som företag att den skadade respektive felaktigt skickade varan, om vi vill ha den i retur, ska den återsändas i originalförpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, returen är då kostnadsfri.
 
Ersättning för arbetskostnad
Vi kompenserar inte för arbetskostnad för hantverkare om hantverkare eller installatör har bokats innan du har fått din vara levererad och du har kontrollerat varan.
 
ROT-avdrag
Om du utav någon anledning inte skulle beviljas den överenskomna summan för ROT-avdrag enligt din order så är det du som konsument som har en betalningsskyldighet på resterande belopp till Kitchens.se. Kontakta Skatteverket eller besök deras hemsida om du har frågor kring ROT-avdrag.

Immateriella rättigheter
Vår webbplattform och dess innehåll skyddas av immaterialrättslig lagstiftning. Detta innebär att bilder, namn och logotyper är varumärken som ägs av oss eller 3:e part. Detta innebär att du inte utan vårt medgivande får använda, kopiera, modifiera eller överlåta eller på något annat sätt använda den angivna informationen på webbplattformen (utöver det som vad som medges i detta avtal eller tvingande lagstiftning). Vill du som kund använda något material från webbplattformen måste det skriftligen medges från oss eller från ägaren av den immateriella rättigheten.

Tvist
Vårt mål är att alltid komma överens med köpande part så det inte inns det några tveksamheter innan eller efter köp. Kontakta alltid först kundservice på customerservice@kitchens.se,  för att lösa problemet. Vid eventuella oklarheter eller tvist så tar slutkund ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden www.arn.se där vi följer Allmänna reklamationsnämndens beslut i ärendet. Allmänna reklamationsnämnden är en opartisk och ger inte råd till någon inblandad part. Ärenden till Allmänna reklamationsnämnden måste skickas in senast sex (6) månader efter att säljande part har nekat köpande part krav.
Vid tvist om detta avtal angående tolkningar eller tillämpning så skall de tolkas i enhetlighet med svensk lag och avgöras med allmänna reklamationsnämnden eller i sista hand svensk domstol.